مقالات

انواع مختلف کلر

انواع مختلف کلر

انواع مختلف کلر

کلر، با عدد اتمی 17 (به انگلیسی: Chlorine)، یکی از عناصر شیمیایی حائز اهمیت در گروه IV جدول تناوبی است. این عنصر مهم در تصفیه آب، فاضلاب و گندزدایی کاربرد گسترده ای دارد. انواع مختلف کلر از جمله کلر مایع، گاز و جامد است. با توجه به ویژگی های فیزیکی و شیمیایی یکتای این عنصر، انواع مختلف کلر کاربردهای متنوعی دارند. در ادامه، انواع مختلف کلر ، کاربردها و ویژگی های هر یک به طور مفصل بررسی خواهند شد.

کلر یا Cl، یکی از مهم ترین هالوژن های موجود در گروه IV جدول تناوبی است. این عنصر در تعامل با آب، ترکیبات بسیار مهمی را بوجود می آورد. ترکیبات کلر تمایل زیادی به حمله به پاتوژن ها و باکتری های محیط اطراف دارند و به همین دلیل در تصفیه آب و فاضلاب استفاده می شوند. کلر در حالت نرمال دارای رنگ سبز است و بسیار ناپایدار است. دمای جوش آن -34 درجه سانتی گراد است. لازم به ذکر است که از 9 ایزوتوپ کلر، تنها کلرهای دارای عدد جرمی 35، 36 و 37 پایدار هستند. این موضوع نیازمند دقت بالا در نگهداری از ترکیبات کلر است و نباید آنها را در معرض هوای مستقیم قرار داد.

کلر به روش های مختلفی در صنعت تولید می شود. از مهم ترین روش های تولید کلر می توان به الکترولیز سلول جیوه، الکترولیز سلول دیافراگم و الکترولیز غشایی اشاره کرد. لازم به ذکر است که تمامی ترکیبات حاصل از کلر سمی هستند و خاصیت اکسیدکنندگی بالایی دارند. جهت خرید کلر هندی عمده می توانید وارد لینک زیر شوید.

کاستیک سودا مایع
مشاهده

 

کلر مایع

کلر مایع، که به نام های هیپوکلریت سدیم (NaOCl)، آب ژاول و آنتی فرمین نیز شناخته می شود، یکی انواع مختلف کلر مهم است. این ترکیبات در سال 1785 توسط دانشمند فرانسوی برتولت تولید شدند. برای تهیه این ترکیب کاربردی، روش های مختلفی وجود دارد. یکی از روش های رایج، ترکیب گاز کلر با محلول سود سوزآور است.جهت کسب اطلاعات از تفاوت کلر ایرانی و هندی وارد لینک شوید.

ویژگی های کلر مایع

  • ناپایداری: کلر مایع تحت تأثیر نور و افزایش دما قابل تبخیر است.
  • خطرناک بودن: هیپوکلریت سدیم بسیار خطرناک و قادر به خفه کردن است. استفاده از این ترکیبات در محیط های بسته ممنوع است.
  • خاصیت اکسیدکنندگی: کلر مایع از انواع مختلف کلر دارای خاصیت اکسیدکنندگی بالاست و می تواند منجر به خوردگی سطوح و پوست شود.
  • تولید هیپوکلروز: ترکیب کلر مایع با آب می تواند منجر به تولید هیپوکلروز و هیپوکلریت شود. هیپوکلروز تولید شده در این ترکیب موجب تشکیل اسید هیپوکلریت می شود که در ضدعفونی استفاده می شود.

کاربردهای کلر مایع

  1. تصفیه آب و ضدعفونی و گندزدایی آن.
  2. سفیدکردن پنبه در صنایع نساجی.
  3. پالایش محصولات نفتی.
  4. صنعت تولید قارچ.
  5. فرآوری مواد غذایی.
  6. تصفیه آب استخر.
  7. تصفیه فاضلاب و رفع بوی چاه ها.

کلر جامد

کلر جامد، یا هیپوکلریت کلسیم (Ca(ClO)2)، یک نوع کلر دیگر است که دارای خاصیت اکسیدکنندگی بسیار قوی است. این ترکیبات دارای رنگ سفید هستند و به صورت پودری یا گرانولی در صنایع مختلف استفاده می شوند. کلر جامد به نام دیگر پرکلرین نیز شناخته می شود و بوی بسیار تند و تحریک کننده ای دارد. در فرآیندهای تصفیه آب و سایر کاربردها، استفاده از قرص های کلر جامد بسیار رایج است.

پرمنگنات پتاسیم عمده
مشاهده

روش های متعددی برای تولید کلر جامد وجود دارد، اما یکی از روش های رایج آن، واکنش کلرید کلسیم با کلر مایع است. در گذشته، کلر جامد از ترکیب آهک و گاز کلر به دست می آمد، اما در حال حاضر این روش کمتر استفاده می شود.جهت دریافت اطلاعات از مصارف کلر هندی و خرید آن وارد لینک داده شده شوید.

ویژگی های کلر جامد

  • در مقایسه با سایر انواع مختلف کلر ، هیپوکلریت کلسیم بسیار پایدار است.
  • حضور کلسیم در کلر جامد باعث افزایش درجه سختی آب می شود.
  • ترکیب هیپوکلریت کلسیم با مواد اسیدی و قلیایی منجر به آتش سوزی و انفجار می شود.
  • در فرآیندهای تصفیه آب و فاضلاب، کلر جامد تری هالومتان های بسیار خطرناک و سرطان زا تولید می کند.
  • ترکیب کلر جامد و آمونیاک منجر به انفجار می شود.

کاربرد کلر جامد

کلر جامد یا پودر کلر بیشتر برای تصفیه آب استخرها استفاده می شود و در تصفیه آب آشامیدنی نیز به مقدار کمی استفاده می شود. علاوه بر این، این ترکیبات قدرت بسیار بالایی در گندزدایی و ضدعفونی دارند و به همین دلیل در فرآیندهای تصفیه مخازن و چاه های سپتیک، همچنین در کنترل بو و استفاده از روش های تصفیه لجن فعال مورد استفاده قرار می گیرند. درجه خلوص پودر کلر مورد استفاده در تصفیه آب و فاضلاب بسته به شرایط متفاوت است و در اکثر موارد برای تصفیه فاضلاب، کلر جامد با درجه خلوص 70 درصد مورد استفاده قرار می گیرد.

کلر گاز

گاز کلر، یا همان کلورین گاز، یک ماده سبز مایع به رنگ زرد است که خاصیت اکسیدکنندگی بسیار قوی دارد و بوی زننده ای به همراه دارد. این گاز بسیار ناپایدار و خطرناک است و استفاده از آن در محیط های بسته بدون استفاده از ماسک منجر به خفگی و مسمویت می شود. الکترلیز جیوه، الکترولیز دیافراگمی و الکترولیز غشایی از جمله روش های مناسب برای تولید گاز کلر هستند.

کاربرد سولفات ها
مشاهده

ویژگی های گاز کلر

– گاز کلراز انواع مختلف کلر دارای خاصیت قوی گندزدایی و سفیدکنندگی است.

– این گاز بوی تندی دارد و رنگ آن سبز مایل به زرد است.

– ورود گاز کلر به آب منجر به تشکیل لایه های رسوبی در جداره های استخر و تصفیه خانه می شود.

– گاز کلر خاصیت قلیایی آب را افزایش می دهد.

– ورود بیش از حد گاز کلر به آب استخرها باعث سوزش چشم و بینی و سرفه می شود.

– ترکیب گاز کلر با برخی از مواد آلی منجر به انفجار می شود.

کاربرد گاز کلر

همانطور که گفته شد، گاز کلراز انواع مختلف کلر دارای خاصیت ضدعفونی و سفیدکنندگی بالا است. بنابراین، در تصفیه آب استخر و فاضلاب استفاده می شود. علاوه بر این، این گاز سبز و با بوی زننده در صنایع تولید گاز و داروسازی و نساجی نیز کاربرد گسترده ای دارد. با این حال، لازم است این گاز در مخازن استاندارد و کاملاً بسته قرار گیرد؛ در غیر این صورت، احتمال انفجار وجود دارد.

1 نظر در “انواع مختلف کلر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *